Lilypie Breastfeeding tickers

Wednesday, May 12, 2010

Pada suatu masa~

Haha..cliche tak title tu? Tak pelah, abaikan saja title tu.

Sepanjang hidup korang lah kan, mesti tak pernah terlepas dengan soalan "belajar kat mana sekarang?" Dah tau belajar kat mana mesti lah soalan seterus nya "oh..buat course ape?" atau " belajar apa kat situ/belajar apa tu?(ini untuk yang tak tau apakebenda nama course tu and lepas tu hangguk je konon faham apa yang kita explain)". Kalau sambung medic ke dah tentu-tentu tak tanya banyak dah, mesti makcik-makcik yang kepoh tu akan cakap "waahh, tak lama lagi jadi doktor lah ya" walaupun sebenarnya entah-entah tak jadi pun (hahaha..ni nada ke-jealous-an ni).

Lain pula dengan kisah hidup saya. Betul soalan di atas tadi memang tak ketinggalan lah, tapi ada satu soalan yang saya tak boleh lupakan. Kadang-kadang tertanya-tanya juga adakah soalan yang di ajukan tu untuk menguji tahap kecerdasan otak ku.

Lepas habis SPM dan dapat result semua serta dah apply untuk melanjutkan pelajaran dan dah dapat tempat di IPTA, kami sekeluarga pulang lah ke kampung. Masa tu tak ingat lah bila (time cuti lah of course kan?). Biasa lah jumpa saudara mara, sepupu sepapat semua. Lepas tu ada segmen di mana tidak dapat di elak lagi where pakcik-pakcik dan makcik-makcik akan tanya soalan lazim tu. Bermula lah babak yang tak kan saya lupakan....

Pakcik: Macam mana result?
Saya: Ok! Alhamdulillah.
Pakcik: Dapat berapa?
Saya: Alaa..ok lah, boleh lah nak hidup (konon merendah diri, padahal....)
Pakcik: Dapat sambung mana?
Saya: UiTM
Pakcik: Kat shah alam tu? Dekatlah dengan rumah noo..(pakcik ni orang utara rupanya.haha~)
Saya: Eh tak, dapat kat Segamat, Johor (in case pakcik ni tak tau mana Segamat tu. Almaklumlah, UiTM kan terkenal dengan lokasi jin bertendang).
Pakcik: Oooooh..jauh juga. Buat course apa? (dah tau dah soalan wajib ni)
Saya: Accountancy..
Pakcik: Belajaq akaun lah ni?
Saya: Ha la..(awat lah pakcik ni, kan dah habaq accountancy..uik, awat saya pun dah cakap utara ni?)
Pakcik: Haa..baguih laaa tapi awat sambung accountant-C, awat tak sambung accountant-A ka B ka?
**di moment ini ternganga ku dibuatnya sambil try digest berulang kali betui ka apa yang che' dengaq ni and pakcik ini memang serious beb! By that time, otak ku dah hantar impuls dan tindakan refleksku - HAHAHAHA~ telah memecah ke-serious-an ruang tamu tu. (ampun pakcik!)

Ampun lah pakcik, tapi soalan pakcik tu memang tidak disangka-sangka! Lepas tu saya pun explain lah..

2 comments:

  1. susah soalan pakcik tu yemm....tergelak terbahak2 (sbnrnye tergelak tertutup mulut je)...
    aku boleh bygkn klu kau cerite life kat kitorg...wah...ghindunye saat bercerite beriye iye....

    ReplyDelete
  2. haah kan Ros. Lagi kalau ko yang cerita. Sape pun tak leh interupt.Pastu nnt kemain mcm keretapi lg ko cerita.

    ReplyDelete

go on and spill it out..