Lilypie Breastfeeding tickers

Monday, May 3, 2010

Urinary Tract Infection

Tiba-tiba rasa terpanggil nak share some health issues dengan readers semua.
Issue for this entry is Urinary Tract Infection (UTI) atau kencing kotor.

*
*

UTI atau kencing kotor ni adalah jangkitan kuman pd saluran kencing kita. Biasanya perempuan yang selalu kena kerana urethra perempuan lebih pendek dari lelaki jadi peratusan untuk di jangkiti bakteria tu lebih tinggi. Ia boleh menjadi lebih serious sekiranya tak dirawat sebab akan merebak sampai ke buah pinggang. Oleh itu kepada ibu mengandung yang dijangkiti UTI ini haruslah lebih mengambil tahu hal sebegini (that's wut ive read. Sila google untuk lebih ilmu pengetahuan)

*
*
*
Tanda-tanda anda mengalami UTI ialah apabila :
  • kerap membuang air kecil (urge to urinate that cannot be delayed)
  • Rasa ngilu yg amat semasa membuang air kecil (sharp pain or burning sensation in urethra when the urine is released
  • Air kencing yg sedikit kebiasaannya
  • Terdapat darah didalam air kencing (sikit)
  • Terasa sakit di lower abdomen, back and sides.
*
*

*
Punca mendapat UTI?

From what I've read biasa nya ia adalah jangkitan dari bakteria bernama E-Coli which apa yang I know ia adalah berpunca dari 'persekitaran' yang tidak bersih (which means persekitaran di 'bawah' itu tidak bersih - geddit?)

Selain itu, sexual intercourse adalah sebab yg biasa untuk seseorang itu dijangkiti UTI ni kerana bakteria yang terdapat di vaginal area are sometimes massages into the urethra.

Lagi punca untuk dijangkiti penyakit ini adalah apabila anda selalu menahan kencing. Ini adalah kerana bila kita menahan kencing, bladder kita akan stretch beyond its capacity during urination yang menyebabkan tidak semua air kencing kita dinyah kan dari pundi kencing. (inilah yang di panggil kencing tidak lawas) - correct me if I'm wrong.

*

*

Cara untuk mengatasi masalah UTI ini :
  • Minum air dengan banyak nya - seriously this is what i do when i had UTI. (sangat terseksa tapi nak baik tak?). Mula-mula I minum air masak sampai nak kembung but I'm no where near untuk baik/sembuh..huhu. Jadi my mom and my MIL cakap drink Barley drink. Selain dari sedap, ia memang membantu flush out bacteria yang terdapat dalam bladder tu. Alhamdulillah~ If ade tips lain boleh dikongsi ya.
  • Kalau pergi klinik, doktor akan kasi antibiotic dan juga ubat air untuk lawas kencing. I cannot drink that ubat air. Yucks! Rasanyer tajam macam gassy or something like bicarbonate drink with rasa a bit masam (at least that's what i rasa) -Yucky!
  • JANGAN TAHAN KENCING! Oh yes! Sila jangan tahan perasaan ingin kencing itu ye. You dont want to get UTI i tell you. SERIOUSLY!
  • Wipe from front to back untuk mengelakkan bakteria around the anus from entering vagina or urethra.
  • Mandi shower instead of tub
  • Sila bersihkan genital area sebelum sexual intercourse and after. Ada juga terbaca that elok untuk buang air kecil sebelum n sesudah sexual intercourse.
  • Some doctors suggest drinking cranberry juice
*

*

Hope this simple entry dapat membantu readers di luar sana. Memandang kan sekarang ini musim panas, banyakkan minum air. Keep your body hydrated.


Towards

!!!

    No comments:

    Post a Comment

    go on and spill it out..